Subscribe:

Di Kala Musim Menuai Padi

بسم الله الرحمن الرحيم


Pernah tak anda terfikir nasi yang kita makan hari-hari tu dari mana asalnya, macam mana prosesnya sebelum menjadi beras. Teringat pada seorang sahabat pernah berkata "selama ni aku tengok sawah padi cuma kat plastik beras je"..ha...ceritanya bermula dengan sawah padi la..

Hmm..bukan senang nak uruskan sawah padi ni, kena pilih anak benih yang elok, proses penyemaian,penyulaman,pembajaan,kawalan serangga perosak,padi angin..semua perlu dijaga dengan baik kalau inginkan hasil yang terbaik..penat tau * mcm pernah buat je semua tu*..haha..Abah sy la yang uruskan semuanya..anak dara duduk kt rumah tolong mak..yang bujang tolong Abah kat sawah.

So..anda lihatlah keadaan bagaimana padi dituai..


Padi yg berumur lebih kurang 3 bulan
    
Bila dh masak,warnanya kuning keemasan..siap sedia utk dituai..


Ni yg geram..padi kt blakang rmh die tuai lps mghrib..huh!!

  
Mesin jentuai..New Holland

Rehat jap..hehe

Cuba anda fikir,,mcm mne padi yg kecil 2 boleh msuk dlm mesin sebesar ni???




Ha..masa mesin ni tgh berjalan,burung2 akn follow utk cari ikan



Beginilah keadaan selepas dituai


Lepas tu kena guna jentera sabit utk bersihkan jerami 






Selepas disabit..jd mcm ni la..togel...haha
Akhir sekali kena bakar jerami utk memusnahkn benih padi angin 




  
















7 Comment:

NurHiDaYah said...

sebenarnya nk upload video..tp dg tgu 1 jam x siap gak..so..xde la video nye=(

che lan said...

video pyah cket la dayah,,,
kdang kdang da bole download pon tapi ta bole play,,,
haish,,,

NurHiDaYah said...

oo..ye ke..hmm..x best la cmni..pnt je tguu...huhu

che lan said...

alolo ciannye si comel lan ney,,,lan dlu wktu first time dok jinak jinak ngan blog ney pon da rasa da sume ney,,,tgu berjam jam tapi hampeh,,huhu,,,so after that i prefer to put a pic rather than video,,,(^_~)

NurHiDaYah said...

huhu..thnks che lan beby!! lps ni taubat x nk letak video...hehe

che lan said...

amboi smpai bertaubat ney,,hahahaha

NurHiDaYah said...

hahaha...

Post a Comment