Subscribe:

Karen Ikan + Buah Asam

بسم الله الرحمن الرحيم
 Adat duduk dikampung,pasti ada sahaja aktiviti yang menyeronokkan. Entri kali ini mengenai karen ikan + buah asam. Erm..macam pelik je kan? hehehe..Karen ikan tu macam mana? Mesti anda semua tertanya-tanya.



"Karen ikan" ni orang kampung je panggil macam ni. Tapi kalau orang bandar tak tahu la apa gelarannya. Sebenarnya, petang tadi pergi bersiar-siar di jelapang padi kampungku. Tengah seronok jalan-jalan ni, nampak la orang tengah tangkap ikan menggunakan arus elektrik yang dihasilkan daripada bateri motor. Hmm...sy pun tak tahulah macam mana mereka cipta alat ni..hehe..






Masukkan batang yang berarus elektrik ke dalam air, tak lama tu ikan pengsan sekejap (5 minit).  Raba guna tangan je dh dapat tangkap ikan tu.



Penonton setia..anak-beranak dengan orang kampung..hahaha




Tunggu ikan naik atas..siap sedia dengan penyaruk ikan...

ha...ni la ikannya..besar!! haruan,puyu,sepat siam dan keli.



Memasukkan ikan ke dalam karung jaring..



Besarnya seperti betis manusia..ikan haruan ni baik untuk kesihatan.





Sambil-sambil menonton orang tangkap ikan tu..para ibu ni sibuk la kait buah asam kat rumah orang yang dekat dengan kawasan sawah..Upss..bukan main kait je..tapi dah mintak izin dulu dari pemiliknya..hehe..

Upss!! apa ni? Buah asam la..hehe


Si kembar yang khusyuk melihat para ibu kait buah asam...haha

Ahaa...ni buah asam kt belakang rumah sy..muda lg..hehe




Buah asam yang sepruh masak,dikupas kemudian campurkan dengan kicap dan gula..SEDAPNYA!!!



Ha...nampakkan? Betapa seronoknya duduk kat kampung ni..macam-macam benda menarik ada..^_^

11 Comment:

cik dila said...

ngah cuti ek dayah..telan air liur je akk tgok buah asam tu..huhuu..owh ye!mesti xkenal akk kan..ni akak midah lah..sek lughat dulu..jumpe di alam blog pula!=)

NurHiDaYah said...

la...kak midah rpenye..nme mida..tp tulis dila..aduhai..haha..th cti sem ni..nk buah asam dtg rmh kte ye...hehe

M.N. BEAn said...

ouhh.. nama dia buah asam erk?? bukan pelam ehh??? hahaha... sedap tu makan ikan haruan.. haha..

NurHiDaYah said...

erk..asam 2 bnyk..asam pelam,bacang,kuini dan sbagainya...hehe..kte tkot nk mkn ikn besar2..tp lau ikan laut yg besar2..layn je..hehe

Ku Ina said...

terliur tgk asam 2..wah..sedap2..nk gak...

NurHiDaYah said...

sdap!! mai la dtg cni..hehe

che lan said...

buah pelam!!!!
ssllrrpp!!!

NurHiDaYah said...

haha..nak x? mai dtg johor,,hehe

che lan said...

tu dya aeh,,,jauh bangat deh!!!huhuhu

NurHiDaYah said...

jauh? kempunan la...hmmm

che lan said...

tu la pasai,,,meliur da ney,,,

Post a Comment